Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

De Cirkel

Bericht door Astarte » 18-10-2013 14:56

Schrijver
Mats Strandberg & Sara B. Elfgren

Titel
De Cirkel

Achterkant

Op een nacht, wanneer de maan mysterieus rood kleurt, worden zes meiden naar een afgesloten park geleid. Ze hebben niets met elkaar gemeen. Ze weten niet of ze daar gekomen zijn of waarom ze daar zijn, maar zonder elkaar zullen ze het niet overleven.

Kort daarvoor zijn Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin, Linéa en Ida in het stadje Engelsfors aan een nieuw schooljaar begonnen. Ze ontdekken allemaal dat ze bijzondere gaven hebben.
In het park horen ze dat er een eeuwenoud Kwaad in Engelsfors huist. En volgens een even oude voorspelling zijn zij uitverkoren om dat te verslaan. Alleen als ze samenwerken, kunnen ze de duistere machten overwinnen, en veel tijd is er niet meer...

Mening
Ik vond het een geweldig eerste deel (het is een trilogie). Heel spannend en goed geschreven. Alle zes zijn ze heel erg verschillend en niet alleen hun problemen met magie worden beschreven maar ook alledaagse problemen zoals armoede, drugs en pesten. Echt een aanrader, heel leuk!


Cijfer
8,5

Afbeelding
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 18-10-2013 21:32

Klinkt leuk, maar wel erg jong. We lekker om weg te lezen in de vakantie lijkt me.
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 19-10-2013 19:13

Nah, het zijn allemaal Young Adults maar geeneen vind ik nou kinderachtig ofzo. Je moet ze zelf maar lezen, laat dan maar weten wat je ervan vindt ;)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 19-10-2013 20:03

"Zes Zweedse meiden (16) hebben onheilspellende dromen en krijgen occulte vermogens. Na de gruwelijke zelfmoord van een klasgenoot ontwikkelen deze vermogens zich sneller. Een onbekende stem vertelt hen dat ze uitverkorenen zijn om dreigend onheil over hun woonplaats, Engelsfors, af te wenden. Ze moeten wel samenwerken, maar door hun diverse achtergronden, zoals pestverleden en gebroken gezinnen, is dat niet eenvoudig. Stuk voor stuk hebben ze een negatief zelfbeeld en zijn het antihelden. Een tweede zelfmoord maakt duidelijk dat ze in gevaar zijn. Ze gaan uitzoeken bij wie de dreigende stem hoort. Hun enige aanwijzing is het Boek der Patronen, waarvan pagina's in dit boek staan. Wat wringt is dat de meiden intelligent zijn, een bijna volwassen leven leiden met seks en drugs, maar dat zij hun ervaringen aanvankelijk als te vanzelfsprekend ervaren. De verhaalpersonen worden uitgebreid beschreven en de lezer krijgt een goed beeld van het geheel. Dit occulte boek van twee Zweedse auteurs behandelt op een confronterende manier heftige thema's als zelfmoord en pesten."
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 19-10-2013 21:10

Klinkt al beter zeg maar. Dat kwam uit je beschrijving nog niet echt door. T klonk eerst als middelbare school niveau :p nu zit er iets zwaarders achter.
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 20-10-2013 15:19

Als het zo kinderachtig was had ik het niet zo'n hoog cijfer gegeven hoor, ben geen 15 meer :P
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 20-10-2013 18:30

Ik weet soms niet hoe oud je bent lol. Soms voel ik mezelf nog 15.
If you can dream it, you can do it!

Isjitar
Griffioen
Berichten: 4715
Lid geworden op: 18-04-2010 18:25

Bericht door Isjitar » 20-10-2013 20:21

Hmm, de eerste beschrijving leek me niks, behalve dan misschien als setting voor een RPG :P De tweede beschrijving klinkt al een stuk beter, al ben ik bang dat ik me ga ergeren aan de personages wat ik meestal doe bij personages met een enorm laag zelfbeeld. Maar ik ga m wel onthouden voor als ik geen boeken meer heb om te lezen.
Athena schreef:Klinkt al beter zeg maar. Dat kwam uit je beschrijving nog niet echt door. T klonk eerst als middelbare school niveau :p nu zit er iets zwaarders achter.
Uit mijn ervaring zijn de meeste young-adult boeken middelbare school niveau :P Kijk maar naar de bekendste young-adults, Twilight, City of Bones en de Hunger Games. Populair voornamelijk bij meiden van 13-18 jaar. Wordt young adult genoemd omdat dat voor die leeftijdsgroep aantrekkelijker klinkt dan tienerboeken oid.

Mijn mening over de meeste young adult boeken is dat ze heerlijk weglezen voor in de vakantie ofzo, maar simpel geschreven is en of een erg naïef wereldbeeld neerzetten, of een juist onrealistisch donker beeld. En dan is er nog de melodrama... xD Natuurlijk zijn niet alle young adult boeken zo (dus ga niet de paar uitzonderingen noemen :P) maar ik vind de meeste wel zo. Misschien is dat ook de reden dat ik minder lees tegenwoordig, veel non-fantasy volwassenenboeken vind ik wat te saai of kan ik me nog niet heel goed inleven met de hoofdpersoon, maar young-adults vind ik zoals ik net beschreef. Momenteel ben ik enigszinds bezig de A Song of Ice and Fire serie (game of thrones) in het engels te lezen maar die zijn erg vermoeiend dus ik neem grote pauzes tussendoor... xD Ik heb ook de eerste delen van de serie de Wetten van de Magie, ook een classic, liggen. Die zijn echt typisch fantasy, heerlijk om weg te lezen maar niet al te serieus. Oh en de De Stad trilogie van Darren Shan! :3 (ja ik ben en blijf een Darren Shan fan)
The world is a comedy for those that think, a tragedy for those that feel.

Isjitar
Griffioen
Berichten: 4715
Lid geworden op: 18-04-2010 18:25

Bericht door Isjitar » 20-10-2013 20:22

Oke ik wilde eigenlijk gewoon een reactie typen over je recentie maar toen werd het een heel verhaal over mijn leeservaringen. Sorry.
The world is a comedy for those that think, a tragedy for those that feel.

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 20-10-2013 22:33

Er zijn ook YA's waar ik me echt niet mee in kan leven, maar deze verhalen vind ik leuker om te lezen dan het grotendeel van de volwassen fantasy. En ik moet ook toegeven dat ze bij The Hunger Games er zoveel meer uit had kunnen halen dan wat de schrijfster tot nu toe gedaan heeft.

Twilight en The City of Bones vind ik slechte voorbeelden, deze boeken vind ik zelf een stuk matiger. Er zijn heel veel leuke YA's die gewoon een goed verhaal hebben. Ik vind niet dat je ze moet vergelijken met een "volwassene" boek.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Plaats reactie