Onder andere ook series en musicals
Plaats reactie
Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

It

Bericht door Athena » 26-07-2009 19:28

Titel: It
Genre: Thriller/Horror

Samenvatting:
Derry, Maine, eind jaren 50. In het dorp worden de laatste tijd veel kinderen vermist en vermoord. De politie laat het afweten, er wordt geen dader gevonden. Een groep vrienden weet echter wie de dader is. Het is een afschuwelijk monster, het ultieme kwaad, dat zij omdopen tot Het. Het is dus het ultieme kwaad, dat verschillende vormen aan kan nemen, voornamelijk verschijnt als je grootste angst, ofwel als de dansende clown Pennywise (hij danst in de hele film niet, maar zo noemt hij zichzelf). De groep, omgedoopt tot de loserclub of lucky seven, krijgen allemaal stuk voor stuk met Het te maken, maar op de een of andere manier krijgt Het hen niet te pakken. Ze geloven er heilig in dat het komt doordat ze samen zijn. Uiteindelijk weten ze waar Het zich schuilhoud en willen ze Het gaan vermoorden. Dit lukt echter niet helemaal. Het verdwijnt, en daarmee ook de moorden. Het lijkt voorbij. Toch laten ze elkaar beloven dat als Het terug komt, dat zij dan weer bij elkaar komen om er voorgoed een einde aan te maken.

30 jaar later. 6 van de 7 vrienden zijn verhuisd. 1 van de groep is echter in Derry blijven wonen. Misschien wel de redding van Derry. Er vinden weer kindermoorden plaats, en op het laatste plaats delict vindt hij een foto van een van de slachtoffers van 30 jaar geleden, het broertje van 1 van de vrienden. Hierdoor weet hij dat Het terug is. Nu kan hij niet meer langer wachten en belt hij de vrienden op met de mededeling dat Het terug is. Een voor een krijgen ze een telfoontje van hem. De vrienden keren terug naar de plek des onheils, Derry. Vanaf het begin worden ze gekweld door Het, probeert Het hen angst aan te jagen, probeert Het hen weg te jagen. De vrienden blijven doorgaan, laten zich niet afschikken. Ze maken weer jacht naar Het, terwijl Het sterker wordt. Maar deze keer weten ze precies waar Het is, en zijn zij in hun voordeel.

Mijn mening:
Het is echt een van de beste films die ik tot nu toe heb gezien. Ik ben sowieso al dol op Stephen King, hoewel ik dit boek nog nooit heb gelezen. Maar het verhaal is gewoon heel goed uitgewerkt. Het begint in de tijd van 30 jaar later, waarin Het terug keert. Vervolgens belt Mike Hanlon zijn vrienden op en krijgen ze stuk voor stuk een flashback van 30 jaar terug, waardoor je te weten komt wat er toen precies is gebeurt in die tijd. De film is heel lang, 180 minuten, maar hij is zeker de moeite waard. Er wordt van gezegd dat het een horrorfilm is, maar dat is hij dan wel niet. Hij is wel spannend, maar het is niet ontzettend ranzig ofzo. Ik vind het dus meer een thriller, terwijl ik naar een horrorfilm had gezocht. Het maakte niet veel uit, ik vond het wel echt een goede film.
De personages zijn stuk voor stuk goed te herkennen. Het zijn personen met een verhaal, een verleden. Het feit dat ze vrienden zijn, maakt hen sterker, want als ze alleen waren geweest, zouden ze het niet gered hebben. Geen van de personages overheerst.
It is ook een van de eerste films, of misschien wel de eerste, waarin ik motieven en moralen begon te herkennen. Ik begon een beetje de gedachtegang van Stephen King te begrijpen, hoe hij het had geschreven, terwijl de vriendin met wie ik de film keek, dit dan weer niet had. Maar misschien is dat dus persoonlijk.
Toch schijnen er heel wat dingen uit het boek weggelaten te zijn, vooral doordat er geen budget was voor de special effects. Het verhaal is echter niet onduidelijk geworden. Aan het einde snap je het wel ongeveer, behalve wat Het nou precies is.
Het decor is niet altijd heel overtuigend, vooral aan het einde toe, maar de dingen die in normale omstandigheden afspelen, zijn wel heel mooi geset. Ik heb 1 x in de film slecht acteerwerk gezien, wat werd geacteerd door een kind. Maar dat wat zij moest zeggen was plagerig bedoeld, dus op zich kan het ermee door. Verder is vooral Pennywise the dancing clown, echt ontzettend goed. Hij wordt gespeeld door Tim Curry.

Cijfer: Ik vind deze film zeker een 8.5 waard. Het is een spannende film, goed uitgewerkt, het verhaal is geniaal.
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 26-07-2009 22:36

als je een echt enge film wil zien moet je The Shining gaan kijken. Die is uitgeroepen tot engste film (tot nu toe). Ik wil die nog een keertje kijken met vriendin en haar broer, zelfs hij vond hem eng, en dat moet wat zeggen xD

ik zal kijken voor "It" :]
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 26-07-2009 22:40

ik heb het boek gelezen - ge-ni-aal- maarreh, di ehad ik dus eerst geleend om te gaan kijken met een vriendin van me... maar toen bleek dus dat het niet de originele film was, die met Jack Nicolson, enw ij terug naar de videotheek, en ik allemaal zeggen dat we die ene zochten met Jack Nicolson, en die gast allemaal van: dit is de orginele film, bla bla bla, en ik wist gewoon zeker dat hij het niet was... dus toen hebben we It gekeken en die was ook heel goed
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 26-07-2009 22:54

oke


sorry, heel droog XD
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 26-07-2009 22:58

je bent gewoon droog - moet je gaan douchen -
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 26-07-2009 23:58

vanochtend al gedaan
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 27-07-2009 09:54

nou... dan was je toen op dat moment niet meer droog xD
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 27-07-2009 13:03

inderdaad
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Athena
Magiër
Berichten: 5749
Lid geworden op: 01-06-2009 17:32

Bericht door Athena » 27-07-2009 20:49

okey, dit gesprek is droog.
If you can dream it, you can do it!

Astarte
Elf
Berichten: 7118
Lid geworden op: 01-06-2009 15:28

Bericht door Astarte » 29-09-2009 22:41

as usual
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could
not hear the music.

Plaats reactie